Pixabay License

Teorie her praví: čtyři stopky před křižovatkou je moc

Odstranit z každé čtyřproudé křižovatky jednu značku Stop by prý paradoxně zvýšilo bezpečnost řidičů.

Jiasun Li z George Mason University dospěl k tomuto závěru na základě aplikování teorie her. Čtyři stopky totiž ve skutečnosti snižují potenciální náklady na nezastavení na křižovatce, protože řidič může očekávat, že ostatní uposlechnou a zastaví. Největší motivaci nezastavit mají řidiči odbočující vpravo, jimž srážka s dalšími vozidly hrozí nejméně.
Výsledek, kdy všichni řidiči uposlechnou značku, neodpovídá Nashově rovnováze, nejde tedy o stabilní soubor norem, které jsou všechny strany motivovány dodržovat (Nashova rovnováha znamená situaci, kdy racionálnímu aktérovi nepřinese změna jeho chování zlepšení).
Studie předkládá matematické modely, které porovnávají rizika kolize a zisk z ignorování značky (čas, úspora paliva). Symetrická rovnováha v rámci současného mechanismu čtyř značek je taková, v níž řidiči odbočující vlevo a jedoucí rovně stopku respektují, ale řidiči odbočující vpravo ne. V reálném životě se k tomu samozřejmě ještě připočítává strach z pokuty nebo prostě to, že nařízení se alespoň zčásti dodržují automaticky.
J. Li ve své analýze nejprve zvažuje, co by se stalo, kdyby se pravidla silničního provozu změnila tak, aby umožňovala řidičům odbočujícím vpravo legálně projet značkou stop. Na křižovatce se čtyřmi stopkami by to skutečně zabránilo nehodám. Mnoho křižovatek v USA má však pouze dvě značky, což by vystavilo řidiče odbočující vpravo riziku srážky s vozidly přijíždějícími zleva. Navíc by bylo potřeba, aby se lidé naučili, že někdy mohou stopkou projíždět, a to znamená komplikaci. Místo toho Li doporučuje odstranit jednu značku – jakoukoli – ze čtyř. V takovém případě by řidiči věděli, že jízda na stopku je může poslat přímo do cesty protijedoucímu autu, které nemá pokyn k zastavení.
Kdyby v nové situaci všichni dodržovali předpisy, pak by to oproti současnému stavu (a dodržování předpisů) navíc znamenalo úsporu paliva. Studie obsahuje výpočet, kolik zastavení a rozjedu by se ušetřilo v systému se třemi stopkami.
Další věcí je, že nový systém by měl být vhodný i pro budoucí samořízená auta s umělou inteligencí. Úpravy dopravních předpisů bychom dnes měli provádět už i s ohledem na nástup této technologie.

Jiasun Li, Four-Way Stops, SSRN Electronic Journal (2022). DOI: 10.2139/ssrn.4197885
Zdroj: George Mason University / Phys.org

Poznámka PH: Nejsa automobilistou, vůbec netuším, jak se v tomto ohledu liší pravidla v USA a ČR, jak je vnímají samotní řidiči atd.

Týden na ITBiz: Pomocí DNA vyrobili diamantové fotonické krystaly

OpenAI umožní umělé inteligenci ovládat za uživatele počítač. Čína ve vyspělých technologiích dohání Západ, řekl …

3 comments

  1. Poznámka pro PH: Jak jsem pochopil, minimálně v USA platí, že na křižovatkách se značkou STOP projíždějí řidiči v pořadí, v jakém přijeli ke křižovatce. První tam, první ven. Popravdě by možná bylo vhodnější naučit Američany kruhové objezdy, než jim rušit křižovatky se čtyřmi stopkami, protože nové pravidlo se člověk naučí snáz, než když se upravuje stávající.

  2. Obrázek je zavádějící, na takovéhle křižovatce jsem fourstops nikdy neviděl. Před křižovatkou je upozornění, že přijíždíš k fourstops.
    Byl jsem taky překvapen na co jsou na křižovatkách malých ulic čtyři stopky, ale zeptal jsem se a odpověď zněla: Přijď se podívat v dopravní špičce. Auta na fourstops odjíždějí vždy jedno z každého směru tuším zleva doprava a fronty se zvolna posunují ze všech směrů. Pokud by tam byl semafor, okamžitě by se křižovatka ucpala a nejel by nikdo. Kruhák je drahý a to je v americe první argument a taky by to při zácpě nejelo rychleji než fourstops, navíc by nikdo nevěděl kdy má jet a kdy pustit druhého. Vysoká negramotnost v americe je pro evropana sice největší překvapení ale na fourstop nedají dopustit i ti vzdělaní. Nehledě na to, že mimo zácpu to omezuje rychlost aut, které by v obytné zóně byly jinak nebezpečné. (V Curychu na to zase mají systém obřích květináčů 🙂 Na hlavních ulicích fourstops nejsou.

  3. Na křižovatkách se semaforem se smí zabočit doprava na červenou, pokud neomezíš řidiče co má zelenou. Ale na to bacha, vedle semaforu může být tabulka : „No right turn od the red!“ a to znamená většinou, že jsi u hasičský stanice (američani trpí manickým strachem z požárů, tak jsou hasiči všude) a tam za rohem parkuje policajt co tam stojí celý den a dává pokuty za zakázaný richt turn. Když vyjíždí hasiči tak zmáčkou tlačítko a na všech semaforech skočí červená, aby nedopadli jak v Čechách, kde do nich hned někdo napálí 🙂
    Je to země aut, spoustu věcí bychom se tam mohli naučit, třeba, že na dálnici stačí 45 mil a interstate 55 mil, a že každej kdo jede rychleji dostane pokutu, a než dojede domů už má ve schránce dopis z pojišťovny, že jeho povinné ručení na rok desetkrát zdražilo, protože porušil smlouvu, že bude jezdit podle předpisů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *