Pixabay License. Volné pro komerční užití

Nejpřesnější určení hmotnosti Higgsova bosonu

Od potvrzení existence Higgsova bosonu, které představovalo triumf Standardního modelu, uplynulo už přes 10 let, příslušný výzkum/objev se mezitím dočkal i Nobelovy ceny za fyziku. Tým projektu ATLAS z CERNu nyní informoval o tom, že se vědcům podařilo změřit hmotnost Higgsova bosonu přesněji než kdykoli předtím. Právě experimenty ATLAS a CMS v minulosti vedly i k samotnému objevu Higgsova bosonu.
Samotná hodnota hmotnosti ze Standardního modelu nijak neplyne, je třeba ji stanovit empiricky. Znalost tohoto parametru je ovšem klíčem k dalším teoretickým výpočtům a mj. má určovat také vlastnosti a stabilitu vakua v našem vesmíru.
Nové měření hmotnosti Higgsova bosonu kombinuje dva výsledky: měření založené na analýze rozpadu částice na dva vysokoenergetické fotony („dvoufotonový kanál“) a dřívější měření hmotnosti založené na studiu rozpadu Higgsova bosonu na čtyři leptony („čtyřleptonový kanál“).
Dvoufotonové měření vedlo k určení hmotnosti 125,22 miliardy elektronvoltů (GeV) s přesností na 0,11 %. Zvýšení přesnosti je výsledkem jak větších souborů dat, tak i dramatického zlepšení kalibrace měření energie fotonů.
„Pokročilé a přísné kalibrační techniky použité při této analýze byly rozhodující pro posunutí přesnosti na tak bezprecedentní úroveň,“ uvádí Stefano Manzoni, vedoucí podskupiny pro elektron-fotonovou kalibraci spolupráce ATLAS.
Když vědci zkombinovali toto nové měření hmotnosti v dvoufotonovém kanálu s dřívějším měřením hmotnosti ve čtyřleptonovém kanálu, získali pro hmotnost Higgsova bosonu hodnotu 125,11 GeV s přesností 0,09 %.

Zdroj: CERN / Phys.org